En sväng till Öjebyn

Idag åkte vi iväg till djurkliniken i Öjebyn   
Nova skulle ögonlysas och röntgas och Nelly hälsoundersökas.
Vi fick veterinär Ingemar Bergdahl och vi informerade honom om att Nova kan vara lite skygg mot främmande människor. Allt gick hur bra som helst, vetr Bergdahl hanterade Nova fantastiskt bra och Nova satt lugnt och fint på bordet när han undersökte ögonen. Resultatet av ögonlysningen blev ua och det känns otroligt skönt att allt är ok 

Sedan fick Nova en lugnande spruta inför HD/AD röntgen. Jag kan lova att hon blev "groggy"    och medans Evelina och Christoffer satt med Nova och väntade på att få gå in och röntga henne gjorde vetr Bergdahl en undersökning på Nelly.
 Nelly har haft tungt med andningen under hela sommaren och som jag anade hade hon vätska i lungorna 
Men veterinären förklarade att det är vanligt hos så gamla hundar och att dom dessutom har svårt att gör sig av med värme från kroppen när det varit en så varm sommar 

 Dessutom har hon försvagat hjärta (beror på åldern) Så Nellan har fått utskrivet medicin till hjärtat   som ska hjälpa henne att få bättre och lättare andning och driva ut vätskan i lungorna. Förutom det hade hon en kraftig urinvägsinfektion vilket jag också misstänkte eftersom hennes kiss luktat starkt på sista tiden och till det fick hon en antibiotikakur.
Inget blåsljud i hjärtat och ingen diabetes konstaterades, oj vad skönt  
Veterinären tyckte Nelly kommit upp i en mycket aktningsvärd ålder för sin storlek (32 kg tung schäferblandis)
 Det sliter ju trots allt en hel del på kroppen för en 15 årig hund av modell större att åldras.

Här är några bilder från idag:


 Nova börjar känna av den lugnande sprutan  


Jag blev så trött...


Vilar hos Christoffer...


Nova har precis röntgas färdigt.
Dags för en uppiggande spruta..


En trött hjälte är hemma igen 

Fick även råd och tips av Ingemar Bergdahl om hundens åldrande, olika beteenden hos den äldre hunden och vanliga åkommor/sjukdomar som den kan drabbas av. Tackar för det 

Kommentarer
Postat av: Maria

Ingemar är verkligen toppen. Var där med Bella när hon var dålig och han är den enda veterinären som kunde undersöka henne utan att hon morrade. Ska ta tag i träningen snart jag lovar. Jag hör av mig då ;) du får gärna sms'a om du ska ut och träna så kanske jag får en liten spark i baken... lydnad är som sagt var inte det roligaste jag vet...

2009-08-07 @ 11:03:26
URL: http://www.freewebs.com/doggydonna
Postat av: Nina

Vad bra att vet.besöket gick bra för båda hundarna! Nelly är verkligen pigg för sin ålder!

2009-08-07 @ 12:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0