Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Hela påsken blev det hundträning och långa promenader med vovvarna. I helgen började Nova besväras av en rethosta  och igår när vi var ute på prommis stannade hon flera gånger efter skoterspåret för att hosta. Jag har tittat flera gånger i halsen på henne för att se om något fastnat där men eftersom hon i övrigt varit pigg och ätit utan problem har jag avvaktat.

Imorse hostade hon rejält några gånger och jag tänkte att jag måste ringa till veterinären under dagen för att kolla. Men så hann Evelina ringa upp  Hon hade fått besked om att en av hundarna Nova vistas med under Nordmalinge helgen hade fått kennelhosta...  När jag kom hem från jobbet kollade jag snabbt vaccinationsdatumen och Nova har blivit vaccinerad mot detta för knappt 1 1/2 år sedan och Puma för ganska precis 1 år sedan. Eftersom man blir rekommenderad att vaccinera sina hundar varje år mot kennelhosta om man vistas mycket på tävlingar, utställningar osv så känns det ganska irriterande att vi inte hann göra det  denna gång. Maximal otur skulle jag vilja kalla det...

Så nu får Nova ta det lugnt ett tag framöver  och vila. Puma har inte visat något tecken på att hon blivit smittad, det är bara att hålla tummarna...tyvärr törs jag ju inte träna med Puma just nu på klubben vilket känns jättetråkigt   Smittorisken finns ju där trots allt.

Hade planerat att börja åka ut till klubben på onsdagar eftersom skott träningen kommit igång och dessutom börjar man ju sakna sina träningskompisar efter det långa vinteruppehållet.

Nåväl, vi får hålla oss på en kant ett tag framöver  och träna på egen hand. Huvudsaken är ju att Nova  snabbt blir frisk. Så länge hon inte har feber  eller blir sämre ska det läka ut av sig själv. Men komplikationer som lunginflammation kan förekomma så det gäller att vara uppmärksam

Igår har jag och Puma gått årets första hårda spår. Hade lagt ut tre pinnar och hon jobbade på så himla bra Tog vinklarna perfekt men fick lite problem efter en raksträcka, snurrade runt och tog upp spåret tre gånger innan hon bestämde sig. Slut-pinnen låg fullt synlig några meter fram men hon var så upptagen med nosen i backen att hon inte upptäckte den förän hon spårat fram till den! Duktig tjej

Här bjuder jag på några bilder från gårdagen

 
 Härligt när solen kom fram

 
Glada tjejer

 
 Nova spanar

 
 Kan jag få en frolic tack


Nova ger järnet och vill leka
trots hostan...


Hallå matte
du hade ju gömt något här...


min favoritleksak


Nu busar vi

Nej nu blev klockan mycket och disken måste fixas
innan man kan hoppa i säng...

Håller tummarna att Nova snart kryar på sig...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas nu allt går bra så att ni kan komma ut och träna i vårsolen snart :)

2010-04-07 @ 15:22:38
URL: http://aramisochjag.blogspot.com/
Postat av: Catti

Krya på dig Nova! Verkar vara många som råkat ut för kennelhostan under Nordmaling-helgen. Dessvärre skyddar inte vaccinet mot alla sorters kennelhosta så du behöver nog inte gräma dig så mkt att ni inte hann vaccinera. Kom bara ihåg att det är 1 månads karens från att träffa andra hundar..lååång tid :(

2010-04-07 @ 18:00:47
URL: http://bcspeed.webs.com
Postat av: evelina

Catti, det är en vecka efter första friska dagen som gäller innan de får träffa andra hundar. En månad är det som gäller för tävling. De får alltså inte tävla förrän en månad efter tillfrisknandet :) Har pratat med veterinär om det.

2010-04-07 @ 19:37:35
URL: http://www.nellan.se
Postat av: Lena

Jo Catti, jag har fått information att vaccinet inte alltid skyddar mot alla sorters kennelhosta. Så nu slipper jag gräma mig :) Jo en månad är låång tid, måste ju även hålla Puma borta från andra hundar ett tag framöver. Har fått info från veterinären så det känns skönt att veta hur man ska förhålla sig och hur lång karenstiden är både för smittad och osmittad hund i samma familj. Men några dagar kvar ännu innan man vet om Puma klarar sig undan denna hosta.

2010-04-07 @ 22:16:48
Postat av: Maria

Ja visst är det trist. Donna fick också kennelhostan efter Nordmaling men nu börjar hon bli bättre. Nu väntar vi bara för att se om Lava också börjar hosta. Så tråkigt nu när man velat ut på klubben och träna men det är bara att hålla sig hemma. :( Tur i oturen iallafall att det inte är tävlingssäsong.

2010-04-08 @ 07:40:11
URL: http://www.freewebs.com/doggydonna
Postat av: Lena

Jo Maria, hörde att många blivit drabbade :( Jag missuppfattade Evve först och trodde att Nova varit i kontakt med en hund vars matte ringde och sa att hunden fått kennelhosta men hundarna hade inte ens varit i närheten av varandra. Nåväl spridit sig gör det ju iallafall, undra hur många sammanlagt som blev smittade på tävlingen? Trist när man inte kan träna på klubben.

2010-04-08 @ 15:32:03
Postat av: Annika

Oj vad trist krya på er nu hoppas Puma klarar sig.

Vilken otur ni har väntar på agility annons:)

Ska på handlerträning samt på inoff nu i helgen med

lilla stjärnskottet.Ha en trevlig helg.

2010-04-09 @ 11:18:59
URL: http://mampaankans.blogg.se/
Postat av: Marie Louise

Vad skönt att det finns hundägare som er som tar sitt ansvar och försöker låta bli att smitta ner andra. Det känns jätteskönt. Hoppas nu att era som voffsingar kryar på sig ordentligt. Det är ju det viktigaste....

2010-04-10 @ 17:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0