En lyckad kurs

Så har jag och Pumabus varit på kurs i helgen med instruktör Carina Andersson

Förra hösten när vi var hos Carina i Kurravaara på lydnadskurs blev det en svettig helg med Pumabus, hon var mer uppe i luften än nere på marken med tassarnaDenna gång blev det också en svettigt helg men mer åt det positiva hållet. Puma var jätteduktig, lyhörd och med på noterna  
Vi hade jättekul när vi tränade!

Fredagskvällen började vi med teori och fick skriva ner  vad vi hade för förväntningar av kursen och vilka moment vi ville träna på mm. Vi pratade även om olika målbilder, hur du kan lägga upp dina delmål under ett år eller säsong osv. Vi pratade även hur man kan utvärdera sitt eget tävlingsprotokoll efter en tävling, sina egna tankar och upplevelser och inte bara stirra blint på siffrorna och bedömningen som står på protokollet  Mycket bra och trevlig pratstund!

På lördag var det full rulle hela dagen. Jag och Puma tränade framförgående, rutan och fick tips om hur man börjar inlärning av kryp och framåtsändande. Vi var totalt 8 st Malmare som var och en fick 10 min åt gången och vi hann med 4 pass sammanlagt under dagen. Mycket hundprat och många foton och filmer  blev det under dagen..God mat   och gott fika! Klockan fem på eftermiddagen avslutades kursen och vi åkte hem för att ta en taktik vila  innan några av oss samlades igen klockan sju för att ge oss ut i spårskogen

Monika gick ut ett spår till Puma med lite vinklar och serpentiner  Jag tog det väldigt lugnt i början, lät Puma ha bra drag i linan och höll emot... och den här gången missade hon inte första pinnen   Hon var jätteduktig i spåret, nosen i backen, snurrade runt i serpentinerna och hittade alla pinnarna, duktiga Puman

Carina hade gått ut ett spår till Nova som också var med i spårskogen  tillsammans med Evelina. Ett litet experiment eftersom Nova bara visat intresse att spåra sina familjemedlemmar tidigare. Men hör och häpna... Nova tog upp Carinas spår på en gång, for iväg som en raket i spåret, ha ha den hunden slutar inte att fövåna en  Nova hittade alla pinnar hon också, duktiga svartvita duracellkaninen

Efter spårningen var både förare och hundar rejält trötta  men jag, Monika och Carina åkte tillbaka till hundklubben och grillade korv  

Efter denna dag kan jag lova att det blev mycket skratt och svammel framför korvbrasan men trevligt hade vi innan jag slutligen åkte hem och stupade i säng

På söndag var kursen i full gång igen, jag tränade linförighet, hopp över hinder, rutan och framförgåendet med Puma. I slutet fick vi gå utan hund för att träna in svängar och halter mm.

Jag har fått massor av tips för att komma vidare i min träning med Puma så denna kurs var både rolig och lärorik för våran del. Både jag och Puma var rejält trötta när vi kom hem på söndag men lika nöjda båda två!

Här kommer lite bilder från kursen:


Therese och Ricky  


 
Therese och Ricky tränar rutan.


Linas fina vovve Kick


Glad Monika och glad Sara!


Monika tränar Sara med vittrings apporter.


Du och jag...


Tindra tränar apporten...


Tränar...tränar...


...och plötsligt händer det...


M-L och Iza.


Coola Iza spanar runt


Vilar i mattes famn


Carina och Spot visar hur man kan få en metallapport
intressant....


Olika positioner
Duktig kille


Hmmm...matte när ska jag få träna då??


M-L Pigan och Aramis Misse.


Bus Misse 


Micke gick kurs med Per...
Micke diggar Per hel skarpt  


Nu är det dags att krypa till sängs...oj vad klockan tickade iväg...



Kommentarer
Postat av: Annika

Å så kul vi vill oxå gå lydnadskurs:)

Agility är så himla roligt:)vi hoppas

kunna fortsätta med det.Ha en bra helg

Annika med grabbar.

2010-05-28 @ 00:10:07
URL: http://mampaankans.blogg.se/
Postat av: Monica Micke och Sara

Jaaaaaaaaaaaaaaaa det var så kul att gå kurs - vet inte hur länge sedan jag hade tillfälle att få "kursa".

Vilka otroligt fina bilder du har lagt in - skulle man kunna få "knycka" bilderna på Sara och mig och även det på Per och Micke - det var så fint och säger så mycket.



Det ska bli riktigt trevligt att få gå en kurs till med Carina till sommaren - längtar redan...:)

2010-05-28 @ 10:22:26
Postat av: Lena

Självklart får du "knycka" bilder från kursen :) Har också lust att gå kurs igen hos Carina men hinner inte skrapa ihop pengar. Nåväl, fler tillfällen dyker säkert upp ;)

2010-05-28 @ 11:42:38
Postat av: Carina & Co

Haha, härliga bilder :) Måste bara säga att jag är totalt överraskad av Pumas förändring sedan i höstas. Så härligt ekipage ni är.

2010-06-01 @ 17:48:34
URL: http://go-fullspeed.blogspot.com
Postat av: Lena

Tack Carina :) Ja vi behövde nog den där vintervilan för att samla kraft och energi. Och börja om från början igen för att komma dit vi var en gång. Och nu är vi där igen...äntligen :) Tack för dina tips o råd på kursen i Kurravaara och även på senaste kursen här :)

2010-06-01 @ 23:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0