Äntligen lite jul-känsla!

Så var det söndag och fjärde advent 

Till veckan får jag jaga resten av julklapparna  som inte hunnits köpas ännu.
 
Jobbar em till veckan så då gäller det att orka kliva upp i tid på morgonen och bege sig ut på stan innan jobbet....
Har inte haft någon riktig jul-känsla förän igår när Evelina bakade pepparkakor  Dom flesta tankarna har gått till bilskrället som inte gick igenom besiktningen....i 35 minuter satt jag inne i besiktningshallen och dinglade med benen medans besiktningsmannen gick igenom min bil precis som om han letade en nål i en höstack....jag har då aldrig varit med om att en besiktning tar 35 minuter iallafall...Han bankade och slog under bilen så länge att jag och farbrorn som besiktigade sin bil samtidigt som mig var tvungen att gå fram o kika vad som var på gång    Jaha han hade upptäckt rost... bland annat kring fästena tillhörande dragkroken. Det skulle bli si o så dyrt att fixa...ok bara att åka hem med en stor klump i magen   suck.....

Det var bara att åka till verkstan nästa dag  och höra om det var värt att överhuvudtaget repa bilen...

För att slippa reparera och betala mer pengar än bilen är värd erbjöd sig verkstan att ta bort/kapa bort dragkroken gratis    Jag kan lugnt säga att jag hellre är utan en dragkrok jag inte använder än utan en bil....
Ett annat fäste som också var rostigt i bilen ska iallafall bytas ut men den delen kostar 350:- så vi får se var vi landar med arbetskostnaden men jag kan då sova gott om natten känns det som.

För övrigt har det varit en klurig inlärning att få Puma att skälla på kommando   Inte ens Nova har fått henne att förstå vad det är frågan om...jag var tvungen att lägga momentet på hyllan ett tag och sedan klura ut olika situationer där Puma är lite mer på hugget

Min något ovanliga inlärningsmetod började med att Puma blir SUPERGLAD när någon av familjemedlemmarna kliver upp på morgonen...hon brukar störta in i sovrummet och slänga sig i sängen(mindre trevligt när man är yrvaken)
Med hjälp av klicker och ett kompostgaller som hindrar henne från att störta in i sovrummet måste hon nu skälla på kommando för att få komma in och det gav ganska snabbt resultat

Jag har nu "flyttat momentet" ut i köket och det funkar, duktig tjej
Bara ordet blir befäst ska vi prova utomhus också men jag skyndar långsamt.

I helgen har det varit två hemma-matcher för Jonte och hans hockeylag. På lördag spelade dom mot Övertorneå och vann med 9-5   och idag var det en nästan olidligt spännande match mot Brooklyn som slutade med seger med siffrorna 4-3. Jag tordes nästan inte titta den sista minuten av matchen, vilken rysare...

Tyvärr utbröt ett stort slagsmål med många spelare från båda lagen inblandade när slutsignalen ljöd, väldigt onödigt och osportsligt. Till min lättnad upptäckte jag att min son och några andra i hans lag ställt sig på sidan och stod och tittade på slagfältet på isen....det blir en extra julklapp för honom under granen i år

Resultatet av detta slagsmål blir att några killar från vårat lag och motståndarlaget blir anmälda och får inte spela på ett tag. Man förstör ju inte bara för sig själv utan även för hela sitt lag.....

Ikväll på kvällspromenaden hade jag lagt ut ett kort hårt spår till Puma några minuter innan jag gick ut med henne. Har aldrig provat det utanför vårat hyreshus. Hon jobbade på, ivrig som bara den men fick lite problem och tappade spåret. Efter några snurrar hit o dit hittade hon spåret igen och leksaken jag gömt i snön i slutet  Det här är perfekt att göra någongång då och då, helst när termometern visar -17 grader. Det går snabbt och man kommer in i värmen direkt man är klar.



 Pepparkaksbakning....

 
 Nova kollar läget....

 
 Nyfiken Puma.


Kommentarer
Postat av: Siv å Pärra

Men va smart sätt att få henne att skälla! Bravo Lena!!! Oj jag får samvetskval...Pärra vilar sig i form...du är ju flitig!!

2009-12-21 @ 08:44:25
URL: http://nemarsparran.hundsida.se
Postat av: Anna-Karin

Kanon bra skall träning...Duktig är du!!

2009-12-21 @ 18:27:23
Postat av: Ida å Nemo

Hur är de man brukar säga, alla sätt är bra... å ditt var ju jätte smart!!!! =)

Ha en riktigt God Jul och Gott Nytt År!!!

Kram



Ps, hade kanske kunnat få lite tips av dig ang höfter å träning, maila gärna

2009-12-21 @ 18:59:17
URL: http://idanilden.blogg.se/
Postat av: Carina & Co

Trots bilelände och annat så hoppas alla vi i Kurravaara att ni får en riktigt GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.



(Apropå skallträning så har jag sett en person släpa ut dammsugaren på appellplan med förlängningssladd å allt. Ett gott skratt fick man men det fungerade.)

2009-12-22 @ 10:38:30
URL: http://go-fullspeed.blogspot.com
Postat av: Emma & Lea

http://i158.photobucket.com/albums/t119/Emmakinnunen/GOjul.jpg

2009-12-22 @ 11:25:00
URL: http://emki.se
Postat av: Lena O

Ja flitig är du, det må jag säga! Passar på att önska en jättegod jul åt dej och de dina, hoppas vi hinner ses under helgerna! / Lena

2009-12-22 @ 22:00:04
Postat av: Monica, Micke och Sara

Ja, du har fantasi du och se det fungerar med skallet (ska faktiskt prova det)....du är kanonduktig!!!

Typiskt med bilen och du klarar dig nog utan krok men funderar lite grann på om du inte behöver göra en registreringsbesiktning när du tagit bort kroken - registreringsbeviset måste ändras........har ju suttit och jobbat med detta i sju år så kolla upp det innan du åker in till ombesiktningen....

God Jul och Gott Nytt år från oss Alla till Er Alla!!!

2009-12-22 @ 22:44:45
Postat av: Marie-Louise, Iza och lilla Mimmi

Alla sätt är bra utom de dåliga och det här var verkligen ett bra sätt.... Vilken fanstasi och energi du har. Vi gör som Siv och Pärran, vi vilar oss i form.....



GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar vi dej och din familj

2009-12-23 @ 00:39:52
URL: http://www.agilityiza.blogspot.com
Postat av: Linda - Rosa chica

Hej :D hur ska du fira julafton? :D

hoppas du får en bra jul :)

Kram Linda

2009-12-23 @ 01:06:11
URL: http://rosachica.blogg.se/
Postat av: lucke

Hur kan tjejer gå i sånt här? Kolla in :P

2009-12-23 @ 01:12:14
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: Lena

Monika-jo jag vet att bilen måste omregistreras, så jag har bokat både ombesiktning o omregistrering samma tid. En vänlig själ på Bilprovningen hjälpte mig med detta ;)

2009-12-23 @ 10:21:56
Postat av: Nina & grabbarna

God jul!

2009-12-23 @ 13:02:17
Postat av: Ida&Nemo + resten av familjen

God Jul & Gott Nytt År

2009-12-23 @ 13:30:41
Postat av: Siv å Pärra

God Jul och Gott Nytt År!!!

2009-12-23 @ 17:40:29
URL: http://nemarsparran.hundsida.se
Postat av: Annika

God Jul och gott nytt år.

Annika m flock

2009-12-23 @ 20:06:10
URL: http://mampaankans.blogg.se/
Postat av: Maria, Mike, Donna och Lava

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!!!

Så ses vi ute på klubben när ljuset och värmen återvänder ;) Himla påhittig är du, kommer nog bli kanon med skallet!

2009-12-24 @ 09:44:35
URL: http://www.freewebs.com/doggydonna
Postat av: Tina & Lillebror

God Jul och Gott Nytt År till er också!



Stor bamsekram :)

2009-12-24 @ 11:22:19
URL: http://robertsdotter.wordpress.com
Postat av: Barbro

God Jul & Gott Nytt År önskar vi er

2009-12-24 @ 18:27:19
URL: http://jebas.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0