Allt väl

Så har vi varit i Kiruna och fått Novas skadade tand bort-opererad

Fast jag visste att det var en större operation eftersom det var en canintand kände jag mig lugn, det var nämligen samma veterinär  som opererade Nelly för 6 år sedan (när jag akut kom in med henne för cancer i äggstockarna) som även skulle operera Nova.

Men visst klappade hjärtat lite extra hårt  när Nova blev nedsövd och buren in till operationsrummet...

 
Nova har fått en lugnande spruta

 
Under uppvaket, lilla vännen

 
 


Här har tanden suttit


Den "lilla" tandbiten är den Nova slog av och som gjorde att
pulpan blottades. Den stora tandbiten är resten av tanden som
veterinären opererade bort. (canintanden)

Nova vaknade lugnt upp  efter narkosen och allt hade gått bra. Nu får hon äta smärtlindring och antibiotikum i några dagar tills allt läkt och stygnen lossnat. Eftersom sår i regel läker snabbt i munnen går läkningsprocessen fort så vi får hålla tummarna att hon snart är piggelin igen

Efter två dagar har hon redan börjat vänja sig vid sin tratt som hon måste ha på sig hela tiden. Det går bara smidigare och smidigare för henne att manövrera sig fram här hemma mellan stolar och bord

Ett av hennes favoritställen att sova på är under min säng och idag har hon kommit på hur hon kan krypa under min säng med tratten och även krypa fram igen...eftersom hon inte kommer åt att klia med tassen i munnen har hon kommit på ett annat sätt ...hon ligger och smackar med tungan mot tandköttet...

Hon är bra finurlig våran Nova , hoppas nu det läker fint i munnen.

 


Kommentarer
Postat av: Lena Olausson

Ojj...ska själv på torsdag och dra ut en trasslande tand.... hoppas jag slipper tratt!!

2010-10-05 @ 21:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0