Äntligen

Äntligen har influensan börja släppa sitt grepp och inatt har jag sovit hela natten    utan att vakna en enda gång av en host-attack.Det onda för ju alltid något gott med sig som man brukar säga och en sak som har varit bra är att när jag är sjuk snusar jag inte lika mycket.Så nu ska jag försöka hålla mig till den mängden jag snusar idag och inte börja "äta" snus i tid och otid som jag gjort förut.När jag sist var på hälsoundersökning genom jobbet fick jag en ordentlig predikan   om mitt snusande men vad hjälper det? Man måste ju själv vara mottaglig för att förändra sitt beroende,eller hur?

Idag har jag äntligen orkat träna lite med Puma och vi har tränat lite kontaktövningar och förbud.Den lilla damen har nämligen blivit väldigt kaxig när hon ser eller möter andra hundar så våran kommunikation är inte på topp just nu  Jag har slarvat med kontaktövningar den senaste tiden och vi har inte tränat med andra hundar på flera månader så det är ju inte så konstigt om vi måste börja om från början igen    Jag började med att lägga ut en boll som vi skulle gå förbi utan att hon fick röra den.Därefter satte jag ut fler av hennes favoritleksaker och vi gick runt,fram och tillbaka medans hon skulle gå fot och titta på mig.När hon gjorde rätt fick hon godis eller springa och hämta leksaken.Det tog inte lång stund innan hon fattade vinken,duktig tjej     Därefter repeterade vi rakt sättande eftersom Puma gärna sitter snett bredvid mig.(Vi har just börjat "traggla" denna övning nere i källaren!! efter en lång vägg och det har funkat bra  ) Nu funkade det också bra,ibland satte hon sig lite snett men som oftast kom hon i rätt position.Klar förbättring sen sist! Sen var det bara att knata hemåt eftersom jag började hosta i kylan (-16 grader) men det var skönt att man klarade av att vara ute en liten stund iallafall.


 Spana in "snus-läppen" på vänster sida. Sådan matte-sådan hund 

Kommentarer
Postat av: Maria coh Donna

Tack för Grattis! Vi är jätte nöjda jag och Donna :)

Bra att både du och Evelina verkar krya på er. Vi kan väl ta ett lydnadspass någon dag när det är lite varmare?

2009-01-06 @ 21:16:12
URL: http://www.freewebs.com/doggydonna
Postat av: Lena

Jo det ska vi göra,vad kul!Stackars Nova har fått lite träning när Evve o jag varit sjuka.Hon lär vara övertaggad till tusen!

2009-01-07 @ 00:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0