Med i matchen igen

Efter magsjuka hundar  är nu läget under kontroll och Puma har dessutom slutat löpa. Så nu är vi med i matchen igen och kan börja träna som vanligt.

På måndag var jag ute på klubben igen efter fyra veckors uppehåll. Puma var heltaggad och trots det varma vädret (åska på gång) var hon hur ivrig som helst.
Nina tränade agility med Nova (tack Nina) och det var en himla fart där borta på agility banan   

Trötta åkte vi hem - precis innan åskan kom. Det blev ett ordentligt åskoväder men alla hundarna var lugna och låg och vilade....

Jag hade bokat tid till Puma för HD AD röntgen i början på augusti men efter samtal med Öjebyn rekommenderade dom att jag väntar med att röntga henne   4-5 mån efter löpet eftersom det  kan  påverka resultatet annars. Detta gäller unga tikar så Nova som är över 4 år fick behålla sin tid fast det är c:a 1 1/2 månad sedan hon löpt.
Nelly ska även hälsoundersökas. För mig känns det viktigt när man har en så pass gammal hund att kolla upp hälsan lite då och då och se att allt är ok.

Idag har Evve och Jonte kommit hem efter en semestertripp med deras pappa till Gävle och Finland. Jonte har varit på hockeyskola i Gävle  och Evve har träffat sin pojkvän Christoffer som bor i Gävle. Därefter har alla åkt iväg med Johan till Finland med Silja Line och nu är dom allihopa hemma igen. Christoffer har också följt med hit upp

Nu är det sista veckan jag jobbar, på måndag blir jag arbetslös igen 
Ingen ny order har dykt upp så nu är vi 11 st i personalen som får gå och många fler i augusti. Men det känns som om det kommer att ordna sig till hösten, hoppas kan man ju alltid.

Eftersom jag inte haft någon semester ska jag till att börja med bara ta det lugnt och vila. Har varit så fruktansvärt trött    hela det här året och mycket olika saker/händelser har hänt under dessa månader som gått och som inte varit roligt och det har i sin tur medfört  både trötthet, oro och en massa funderingar....

Så från och med måndag står det VILA på mitt dagliga schema och naturligtvis HUNDTRÄNING. "Fördelen"  med att vara arbetslös är ju att man får mera tid att göra sånt man tycker är kul   och inte har en massa tider att passa. Nackdelen är ju att ekonomin går i botten    och man inte har råd att göra vad man vill men VILA och HUNDTRÄNING är ju iallafall gratis....
Det jag har kvar att träna med Puma till appellklassen är platsliggning, budföring och framförgående    och i lydnadsklass 1 är det bara platsliggningen. Lite finslipning här och där i de andra olika momenten behövs ju naturligtvis också (snett sättande, tugg av apport osv) men hon förstår vad jag menar och med tanke på vad lite vi tränat under sommaren tycker jag ändå att det gått framåt. Det är bara att nöta på och framför allt träna lite oftare!

Nu är det dags för kvällsrastning med hundarna och sedan ska jag dra ett varv med dammsugaren   

Här har jag lyckats fånga på bild en pytteliten harunge som jag upptäckte en kväll när jag skulle släppa ut hundarna från bilen för rastning. Jag kom riktigt nära harungen när jag fotade och ville inte släppa ut hundarna sen ifall dom skulle börja jaga den så jag körde en bit därifrån istället och parkerade.


 Liten harunge 


Så pytteliten och gullig 


Skogens guld


Mammas trädgård (fler bilder kommer)

Kommentarer
Postat av: Nina

Det var jätteroligt att träna med Nova och jag tror nog att vi var lika slut båda två efter de femtielva gånger vi fick ta om övningen innan det funkade... puuuh! :D

2009-07-30 @ 09:13:01
Postat av: Annika

Å vilken söt harunge ja de e inte rädda

såg en rävunge häromdan som var jättenyfiken

på oss.Trist o bli arblös men du hittar säkert

nå nytt njut av ledigheten nu:) //Annika

2009-07-30 @ 10:38:27
Postat av: Maria

Tack för grattis. Det gick riktigt bra för Lava, nu får vi kämpa om vi ska få några bra resultat i tvåan. Kul att hundarna är pigga igen, jag tänker ev. träna in lite appell moment med Donna, kanske kan vi hjälpas åt lite med budföring och platsliggning.

2009-07-31 @ 21:43:24
URL: http://www.freewebs.com/doggydonna
Postat av: Emma

spännande med hd röntgen! Roligt att ni snart är redo för tävling, ska bli kul att höra resultaten sen, kommer säkert gå helt kanon! :)

2009-08-01 @ 10:51:03
URL: http://emki.se
Postat av: Marie Louise

Vilke söt harunge...

Det där med arbetslöshet är ju precis som du nämnde. Både på gott och ont. Man får tid till det man vill göra, men samtidigt har man inte råd att göra det man vill göra. Men du har ju gjort dej förtjänt av semester ett tag. Ta det lugnt och så syns vi väl på klubben någon dag. Jag kommer hem på tisdagkväll (är i Gävle) så på onsdag är jag nog ute på klubben. Iza behöver verkligen få träna nu... har haft uppehåll i drygt två veckor.

2009-08-02 @ 11:21:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0