Var sak har sin tid...

Sveriges nationaldag    har jag firat med att stiga upp efter 05.00 på morgonen och åka iväg en sväng på jobbet för att arbeta in lite flex. Hade behövt vara ledig två dagar nu i juni och eftersom jag inte har någon semester är det bara att bita ihop och försöka skrapa in 16 timmar på flexkontot.

Jag och Jonte åt pizza idag till middag, kanske inte en svensk nationalrätt precis   men gott var det!  Evelina är i stugan med sin pappa och eftersom Nova löper fick Nelly följa med den här gången. Det känns konstigt att inte ha Nelly svansande här hemma, det är flera år sedan vi varit ifrån varandra men jag kan tänka mig att hon myser i stugan när hon får vara ensam hund och får all uppmärksamhet 

I veckan har det både snöat och haglat och tankarna har gått till vintern när man frös  fingrarna av sig när man tränade med Puma.
Här har man bara längtat efter sommaren   men i veckan åkte både långkalsongerna och vantarna fram igen för jag höll på att frysa ihjäl på kvällarna när jag var ute på klubben och tränade. 
Träningen med Puma har gått några steg bakåt, vissa moment bl a platsliggningen har börjat att krångla. Det är som om hon bara spritter i hela kroppen av bus och "jag gör så här istället"  just nu   Men var sak har ju sin tid, jag har varit för otydlig mot henne och haft för bråttom så vi backar lite bakåt i inlärningen och börjar om helt enkelt.
Däremot går spårningen superbra  Idag var jag och la ett längre spår åt henne med många vinklar så hon fick ett och annat att fundera på (och det gjorde hon verkligen) men hon löste det fint och hittade alla pinnarna! Wiiee

Nova fick också gå ett spår där jag lagt ut både pinnar och leksaker. Hon var riktigt taggad (suttit i bilen och skällt när jag gick spåret med Puma) och drog i linan så jag fick hålla emot hela tiden. Idag spårade hon mycket noggrant och även om hon ville att det skulle gå i 180 knyck, tog hon vinklarna perfekt. Alla pinnarna och leksakerna hittade hon, superkul!


 Stora snöflingor i mängder, jag fryser.... 


En lyckad dag i spårskogen.


Ja det såg ju skönt ut med en våg som huvudkudde??
Puma har däckat efter spårningen...
Ps. Vågen står på 3.0 kg så något har hon då
innanför pannbenet 

Kommentarer
Postat av: ola

Vad är det som hänt på platsen? Var ju något jag aldrig hade problem med, mest troligt var för att hon var en smart blondin:)

2009-06-07 @ 07:22:47
Postat av: Lena

Tror inte hon känner sig riktigt trygg i platsliggningen,hon har ingen ro att ligga kvar en längre stund.Däremot funkar det bra när vi är ensamen så jag måste träna mer med störning och oftare.Har du några tips?

2009-06-07 @ 14:22:17
Postat av: ola

Vad händer om du ställer dig bakom? blir hon orolig då med. är hon bara orolig eller söker hon kontakt, är det beroende på vart du lägger hänne, platsbundet? Det bästa är nog att gå tillbaka lite och minska avståndet. kanske bara lämna henne en minut och sedan gå tillbaka och lösa upp henne, sedan öka avståndet efterhand, men hela tiden avsluta när hon ligger bra.

2009-06-07 @ 17:05:39
Postat av: Lena

Hon verkar söka kontakt både med mig och dom andra hundarna. Antingen sätter hon sig upp,eller kommer fram till mig eller gör lekinviter mot dom andra hundarna.Det är inte platsbundet iallafall. Provade att stå bara några meter framför henne sist, knappt en minut och med en mindre grupp hundar (2 st till) och då låg hon kvar så jag tror det är en bra ide´ just det du skriver.

2009-06-07 @ 19:16:46
Postat av: ola

Då är det alltså dig hon söker kontakt med, när inte du är innom håll så försöker hon nog få kontakt av de andra hundarna, när de håller sig lugna så försöker hon få kontakt genom lekinviter då. Man kan prova ett sätt även om det är lurigt. ta ett par platsfasta hundar, lägg en lekis några meter bort, lägg platsen men ställ dig sedan bakom istället, då kan hon fokusera framåt, samtidigt ligga still, hon ser dig inte men du kan berömma henne när hon ligger riktigt. Eller om du vill tvärt om, lekisen bakom, du framför.

2009-06-07 @ 19:47:20
Postat av: Lena

Ok,värt att prova!Tack för tipsen :)

2009-06-07 @ 22:59:31
Postat av: Emma

roligt att ni tränar vidare och att spåret går bra, ni kommer fixa platsen. Jag har gjort så att jg lärt in ligg och plats. Ligg = lägger sig snabbt och invänta nästa kommado. Plats = ner med huvudet i backen och ligga kvar en längre stund. Funkar perfekt på Lea då hon lär sig att hon måste ta det lugnt på "plats". HAr ni planerat in nån tävling?? :)

2009-06-09 @ 13:01:45
URL: http://emki.se
Postat av: Emma igen...

ska förresten ta och länka till er så man kan hålla koll ;)

2009-06-09 @ 15:36:14
URL: http://emki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0