Dagens rapport från spårskogen!

Igår och idag har det varit MH här i Gällivare. Jag har varit med och tittat på några hundar, alltid kul att följa med som publik och nu när det var på hemmaplan var det ju många förare och hundar man kände.

Evelina och Nova går agilitykurs så dom var också ute på klubben. Blåste lite kallt på morgonen men sen när solen kom fram har det varit riktigt skönt ute 

På eftermiddagen när Evelina slutade kursen åkte vi iväg en sväng till skogen och lade spår till Puma och Nova. Här är dagens rapport från spårskogen:
Jag ville att Evve skulle lägga ett litet klurigt spår till Puma    där sista sträckan till slut-pinnen skulle korsa en skogsbilväg. Till Nova la jag ett apellspår som gick över ett risigt kalhygge, lämnade två pinnar efter varandra på kalhygget för att göra det lite svårt för henne.

Medans spåren fick ligga åkte jag och Evve iväg till stan och köpte glass 

När vi kom tillbaka till spåren möttes vi av en inte allt för trevlig syn    En hel renskock på 6-7 st renar springer omkring fram och tillbaka precis var Pumas spår ligger.....   

Eftersom jag inte träffat på renar på nära håll när jag spårat med Puma tidigare beslutade jag mig för att prova gå spåret iallafall och se hur Puma reagerar. Renar lär vi ju ändå inte komma undan när man bor i lappmarkerna så det var lika bra att testa.

Renskocken är på väg bort så  jag släpper på Puma på spåret och hon följer det c:a trettio meter innan hon stannar upp och tittar.....för nu har ren skallarna vänt och är på väg mot oss

Jag kan lugnt lova att schäfertösen gav hals och ville springa efter renarna men matte var envisare. Gång på gång läste jag lagen för henne   kallade in henne och släppte henne på spåret igen. Efter många minuter, några piruetter, snurr hit och dit , fram och tillbaka, drar hon plötsligt till höger... Eftersom renarna dragit till höger vet jag inte om det är renspår eller Evves spår hon följer  och Evelina är osäker om hon gått spåret just där men vet att hon tagit till höger iallafall. Men jag tänkte att jag ger Puma en sista chans, första pinnen har hon missat och missar hon en till är det bara av med spårselen och in i bilen  bums!

Så jag och Evve traskar efter henne och vad tror ni händer.....jo en mycket stolt schäfertös stannar helt plötsligt upp med andra pinnen i munnen  DUKTIG TJEJ    Oj vad glad vi blev....(Hoppas det inte var några andra människor i skogen för dom måste ha trott att vi fått solsting hela högen)

Sista sträckan fram till skogsbilvägen gick bättre, hon flackade lite hit och dit, vet inte om det berodde på det blåsiga vädret eller renspåren som fanns överallt men bra fart hade hon.Framme vid vägen tvekade hon, snurrade snabbt runt ett varv och kollade av läget innan hon korsade vägen och hittade sista pinnen...DUKTIG TJEJ 


Så var det Novas tur. Här hade vi inte sett till några renar och det kändes skönt eftersom det var Novas första spår för den här säsongen. Hon spårade superbra   och trots det blåsiga vädret gick hon spåret som en duracell   och hittade snabbt första pinnen DUKTIG TJEJ                  
 I första vinkeln gick hon lite för långt fram, fick vända och jobba på ett tag innan hon hittade spåret igen. Ute på kalhygget hittade hon den andra pinnen   men hade lite för bråttom bland alla stubbar, kvistar och ris så hon missade tredje pinnen. Vinkeln som sen kom tog hon perfekt och vips hade hon hittat den fjärde pinnen DUKTIG SUPERNOVA. Slutpinnen var det raka spår till, inga problem, DUKTIG TJEJ



                                          

 Kolla vad jag hittade matte!!  


En till... 


Jag är Super Nova  Här var den!


Renar i bakgrunden, Puma blir inkallad 


Men snälla matte jag looovar....det är inte renar som gått här...
det är lill-matte...kom igen nu 

   




 


Kommentarer
Postat av: Evelina

Puma var så duktig idag fast renarna störde henne!

2009-05-30 @ 22:53:20
URL: http://www.nellan.se
Postat av: Ullis

Å vad duktigt av Puma att fixa den störningen, där behövs det inga "undanflykter" - oh det måste ha gått vilt över mitt spår, haha du vet hur det kan låta:)) hon grejar ju att spåra med viltet i vitögat:)) fortsatt lycka till!

Kram

2009-05-31 @ 21:43:05
Postat av: Anna-Karin

Kanon!!!

2009-06-01 @ 07:59:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0