Ute på äventyr

I helgen har vi varit ute på äventyr....Jag och Evve har varit och gått kurs för Carina Andersson i Kurravaara. Puma o Nova har för första gången i sitt liv åkt båt   men det gick jättebra.
På vägen tillbaka i söndags försökte t om Nova fånga vattenstänket från båtens sida. Hon hängde med huvudet utanför båten och gapade STORT så Evve fick hålla ett stadigt tag i henne men oj vad roligt det såg ut 

Och roligt har det varit på kursen också.... med på kursen var också Marie-Louise med lilla Iza och två tjejer med varsin rottis-tik. Vi blev indelad i 10 min pass och sedan rullade det på under dagen. Carina var mycket duktig på att förklara och ge tips om hur jag skulle dela in alla momenten i små delar när jag tränar in något med Puma. Jag fick några aha-upplevelser   och har skrivit ner  allt så man kommer ihåg. Så nu har vi en del verktyg att jobba med under vintern. Det jag bl annat tog upp med Carina som jag ville ha hjälp med var tandvisningen, linförighet, träapporten, platsliggning och hur man börjar lära in rutan. I övrigt var Puma väldigt okoncentrerad under kursen  hon hade fullt upp med att hålla koll på omgivningen och slarvade i momenten men Carina förklarade lugnt att hon är så ung ännu, allt är nytt och hon tappar koncentrationen snabbt. Alla tips och träningsmetoder jag fått med mig i ryggsäcken hem   ska vi sedan träna i lugn och ro utan störning.
  
Vi hade även en teorilektion där vi gick igenom våra mål med hundträningen, hur vi kan dela upp våran träning i små delmål och vad vi vill uppnå under ett år. Jag är jättenöjd över den här kursen och Evelina också  Carina har två jättetrevliga border collies så mycket BC prat blev det också  
I söndags efter kursens slut var Puma jättetrött  Innan vi skulle åka iväg släppte vi ut Carinas hundar så Puma och Nova fick rasa runt en stund i trädgården med dom. Nova trivdes att få leka runt med hundar av samma sort, här var det inga boxningsmatcher och kullerbyttor som gällde utan race runt huset ungefär tusen varv  Schäfern Haxzo och Puma hakade på så gott dom kunde....även om Puma blev smått förvirrad över vem som egentligen var Nova...för Swift och Nova var väldigt lik varandra, helst när dom kom springande i 180 knyck.... 
Här är några bilder från helgens kurs




Evelina o Nova tränar hopp över hinder.


Marie-Louise o Iza tränar ingångar


Theresa busar med Nelly.


Vilja kommer in med rätt vittringspinne.


Carina o hennes hund Spot o våran Nova.


Carinas hund Swift och Nova gör ett race...


En paus...


Spot tycker Nova var en fiin tjej.


Carinas schäfer Haxzo.

                                     
Mindre trevligt var det att sätta sig i bilen och åka hem på söndagen...det hade snöat och var isigt och halkigt och jag hade på sommardäck...  Det var knappt så jag kom fram i Kurravaarabackarna och hela vägen hem från Kiruna var jag tvungen att krypköra så det kändes ganska otryggt att vara ute på vägarna. Trafiken i övrigt var ganska lugn, dom flesta bilister kröp fram lika sakta som oss så jag tror inte en enda åkte fast i fartkameran den här söndagen...
Var lite irriterad på mig själv, brukar nästan vara för tidig annars med att plocka fram vinterdäcken men nu chansade jag och naturligtvis blev det snorhalt....nåväl vi kom ju helskinnade hem och det är ju huvudsaken  

Jonte har sedan hjälp mig byta till vinterdäcken, det är guld värd  att få hjälp att lyfta på däcken när man har ont i armar och fingrar....

För övrigt har jag ikväll bestämt mig för att jag och Puma lägger Jokkmokkstävlingen på hyllan. Det är något som inte stämmer i våran träning just nu och vi är titt som tätt i konflikt med varandra Dom senaste veckorna har det inte flytit på så bra i träningarna, vi har tappat tråden helt enkelt och efter kursen med Carina fick jag ett litet annat tänk...nämligen att ha lite mer tålamod med schäfertösen just nu och träna lite åt gången och inte allt på samma gång...

    


Kommentarer
Postat av: Monica, Micke och Sara

Oj vad avundsjuk jag är - hade verkligen velat vara med för att få samma nytändning som ni har fått men det får bli nästa gång - eller hur!!

2009-10-06 @ 07:41:59
Postat av: Carina & Co

Oj, tack :-) Sååå roligt att ni var nöjda. Skynda långsamt och se det positiva i varje träningsögonblick är nyckeln till framgång...



Kul att hitta hit, kikar in fler gånger.

2009-10-10 @ 12:24:40
URL: http://go-fullspeed.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0